Magyarország portál: biztonságosabbá vált az elektronikus ügyintézés
2022 júniusától elérhető az emelt szintű, kétlépcsős azonosítási szolgáltatás, az Ügyfélkapu+. A Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül igénybe vehető új – ügyfélkapus belépést kiegészítő – azonosítási szolgáltatás a korábbinál nagyobb biztonságot nyújt az elektronikus ügyintézés során.
Mit jelent a kétlépcsős azonosítás?
A kétlépcsős azonosítás lényege, hogy a széles körben elterjedt és általánosan használt jelszó alapú, egyfaktoros azonosítási módot kiegészíti egy következő faktorral, amely kizárólag az adott felhasználó birtokában lévő mobileszközhöz köthető.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a felhasználónak bejelentkezéskor az ügyfélkapus felhasználónevén és jelszaván kívül egy harmadik adatot, a mobiltelefonjára vagy tabletjére telepített hitelesítő (authenticator) alkalmazás által előállított, egyszer használatos, 30 másodpercenként frissülő kódot is meg kell adnia. A hitelesítő alkalmazás használatához nincs szükség internetre, az alkalmazás az ideiglenes kódot a saját, belső ideje alapján generálja.
Mi szükséges az Ügyfélkapu+ igényléséhez?
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás ingyenesen vehető igénybe, használatához Ügyfélkapu regisztráció és egy olyan, lehetőség szerint kamerával rendelkező mobileszköz szükséges, amely képes futtatni a független hitelesítő alkalmazásokat. Ilyen alkalmazás például az Android és az iOS platformon is díjmentesen elérhető NISZ Hitelesítő, de számtalan más, ingyenes alkalmazás is megfelel a célnak.
A NISZ hitelesítő alkalmazás letöltéséhez kattintson az alábbi linkre, vagy szkennelje be mobileszköze kamerájával a kódot:
Google Play - https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.innobile.niszauth
App Store - https://apps.apple.com/hu/app/nisz-hitelesítő/id1603444961
Hogyan állíthatom be az Ügyfélkapu+ kétlépcsős azonosítást?
Az emelt szintű azonosítási szolgáltatás igénylése a https://ugyfelkapu.gov.hu oldalon történő bejelentkezést követően – az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó megadása után – kezdeményezhető.
Elsőként válassza az Ügyfélkapu+ igénylése menüpontot, majd a „Tovább az Ügyfélkapu+ igényléshez” gombra kattintva párosítsa az eszközeit a szolgáltatással.
A következő lépések során a rendszer egy ún. törlőkódot is generál, melynek segítségével – abban az esetben, ha elveszíti vagy eltulajdonítják a mobilkészülékét – egyszerűen és gyorsan megszüntetheti a szolgáltatást.
Hogyan tudok ezt követően bejelentkezni az Ügyfélkapumba?
A sikeres beállítást követően, a bejelentkezési felületen már nem az Ügyfélkapu, hanem az Ügyfélkapu+ gombra kell kattintania.
Felhasználónevének és jelszavának megadását követően a rendszer kérni fogja a mobileszközre telepített alkalmazás által generált, aktuális számkódot is.
Amennyiben a továbbiakban nem szeretné használni a két lépcsős azonosítást, vagy az adott szakrendszerben az elektronikus ügyintézés nem lehetséges kétfaktoros azonosítással, az Ügyfélkapu+ – szintén az ugyfelkapu.gov.hu felületen – a szolgáltatás megszüntetése nélkül is bármikor inaktiválható, majd igény szerint újraaktiválható. Ezen a felületen a kétlépcsős azonosítás végleges törlése is lehetséges. (https://www.magyarorszag.hu/szuf_hir?id=18159c50-e4ae-447b-81bf-35d32e0e289a)